همزمان با سالروز شهادت شهید مصطفی کلهری، ویژه برنامه روایت گری و معرفی کتاب «امیر خط شکن» همراه با رونمایی از پویش کتابخوانی و نسخه بریل این کتاب برگزار شد.
کد خبر: ۱۰۹۷۰۹۸
تاریخ انتشار: ۲۶ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۳:۳۴ 17 March 2023

به گزارش تابناک قم، همزمان با سالروز شهادت شهید مصطفی کلهری، ویژه برنامه روایت گری و معرفی کتاب «امیر خط شکن» با حضور سردار حاج غلامرضا جعفری، فرمانده لشکر 17 علی بن ابی طالب (ع) قم در دوران دفاع مقدس؛ سردار حاج احمد فتوحی جانشین لشکر ۱۷ علی بن ابی طالب (ع) قم در دوران دفاع مقدس؛ محسن موحدی، مشاور امور ایثارگران سپاه علی ابن ابی طالب (ع) و رئیس ستادکنگره ملی شهدای استان قم؛ حسین غریب، مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری قم؛ سید محمد رضا مصطفوی، نویسنده کتاب و استاد دانشگاه؛ علی مولوی نیا، بازآفرین و ویراستار؛ سید احمد طباطبایی نژاد، سرپرست سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری قم؛ نرجس نیازمند؛ عضو شورای اسلامی شهر قم؛ محمد رستمی، رییس مرکز آموزش علمی کاربردی جهاددانشگاهی قم؛ مهدی توکلیان، مدیرکل کتابخانه های عمومی استان و جمعی از همرزمان شهید مصطفی کلهری و پیشکسوتان دفاع مقدس در سالن جلسات کتابخانه مرکزی قم برگزار شد.

دسترسی امروز جوانان به کتاب های خوب از برکت انقلاب اسلامی است

سردار غلامرضا جعفری، فرمانده لشکر 17 علی بن ابی طالب (ع) قم در دوران دفاع مقدس نیز در این مراسم ابراز داشت: قبل از انقلاب و در دوران جوانی در چند کتابخانه عمومی در قم عضویت داشتم اما در آن دوران با کمبود کتاب انقلابی و مناسب مواجه بودیم که خوشبختانه و به برکت انقلاب اسلامی، امروز کتاب های خوبی در حوزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس در اختیار جوانان قرار گرفته است.

در مورد این کتاب نیز همانطور که مقام معظم رهبری فرمودند «زنده نگهداشتن یاد و خاطره شهدا کمتر از شهادت نیست»، فعالیت های آقای مصطفوی در ترویج فرهنگ ایثار و شهادت و نگارش این کتاب و سایر کتاب های حوزه دفاع مقدس بسیار ارزشمند است.

پیوند مدیریت شهری و فرهنگی قم در ترویج کتاب و کتابخوانی و فرهنگ ایثار و شهادت

مدیرکل کتابخانه های عمومی استان قم در این مراسم گفت: باعث افتخار اداره کل کتابخانه های عمومی است که در ایام شعبانیه و سالروز شهادت شهید کلهری توفیق میزبانی همرزمان آن شهید گرانقدر، پیشکسوتان دفاع مقدس و مدیران فرهنگی استان را داریم. در این مدت تلاش مجموعه نهاد بر آن بوده است که با برگزاری نشست های نقد و بررسی، رونمایی و راه اندازی پویش کتابخوانی نقش خود را در ترویج فرهنگ ایثار و شهادت به وسیله کتاب های دفاع مقدس ایفا کنیم.

توکلیان در ادامه افزود: خوشبختانه در این مسیر از مشارکت سازمان فرهنگی، اجتماعی ورزشی شهرداری قم بهره مند بوده ایم و پیوند مبارکی میان مدیریت شهری و فرهنگی به صورت عملیاتی شکل گرفته است که امیدواریم به توسعه و ترویج کتابخوانی در شهر قم که به شهر هزار کتابخانه معروف است منجر شود.

وی در پایان پیرامون نحوه اجرای پویش کتابخوانی کتاب «امیرخط شکن» اظهار داشت: این کتاب به زودی و بر اساس تفاهم نامه بین آموزش و پرورش و نهاد کتابخانه های عمومی که به صورت عملیاتی در استان قم نیز در حال انجام است به صورت وقف در گردش در اختیار 11 مدرسه متوسطه دخترانه و پسرانه در استان قرار خواهد گرفت و پویش آن در قالب های مختلف هنری و مطالعاتی اجرا می شود که در نهایت نیز در آغاز هفته دفاع مقدس برگزیدگان آن طی مراسمی اعلام خواهد شد. ​

شهید کلهری، جلوه گر شکوه بسیج و بسیجی بود

در ادامه این مراسم، سردار حاج احمد فتوحی، از فرماندهان هشت سال دفاع مقدس و جانشین لشکر 17 علی بن ابی طالب (ع) ابراز داشت: مکتب شهید و شهادت به گونه ای است که بسیاری از شهدا از جمله شهید باکری و شهید سلیمانی از خداوند یک خواسته داشتند و آن این است که «خدایا مرا پاکیزه بپذیر».

سردار فتوحی در ادامه تاکید کرد: از زمان اولین بروز و ظهور شهید مصطفی کلهری در قالب یک فرمانده تا زمان شهادت یعنی اسفند ماه سال 1368، چیزی در حدود 26 ماه طول کشید و ایشان عبارت معروفی داشتند که «من پیش از انقلاب درس میخواندم و قلم به دست بودم و زمانی که انقلاب شد برای ساختن کشور قلمم را کنار گذاشتم و بیل برداشتم تا کشاورزی کنم و به کشور خدمتی کرده باشم؛ پس از آن نیز دفاع مقدس رخ داد و به فرمان امام خمینی (ره) اسلحه دست گرفتم تا از این طریق به کشور خدمت کنم» و این شکوه بسیج و بسیجی است که به اقتضای زمان همیشه به دنبال رفع امور مردم و انقلاب است.

 
جانشین لشکر 17 علی بن ابی طالب (ع) در جنگ تحمیلی در پایان تصریح کرد: در حال حاضر، کتاب تنها بستر انتقال اطلاعات و روایت ها نیست و متاسفانه نسل امروز کمتر به کتاب مراجعه می کنند؛ بنابراین باید تلاش کنیم این مطالب را به زبان نسل امروز یعنی در قالب های کتاب گویا، قطعه های فیلم و ... ارائه کنیم؛ چرا که امروز دشمن از همین طریق توانسته است باطل و دروغ را برای نسل جدید باور پذیر کند.
 
​ راه اندازی بخش ویژه ایثار و شهادت در یکی از کتابخانه های عمومی با همکاری نهاد
 
سردار محسن موحدی، رئیس ستاد کنگره ملی شهدای استان قم نیز در ادامه اظهار داشت: کار کنگره ملی شهدای استان با اتمام اختتامیه تمام نشده است و این کنگره با انتشار کتاب، فیلم و سایر فعالیت های مجازی و دیدار با خانواده شهدا در حال فعالیت است و امیدواریم که این مسیر تا سال 1406 ادامه پیدا کند و بتوانیم سومین کنگره را با کیفیتی درخور نام شهدا و شهر مقدس قم برگزار کنیم.
 
مشاور امور ایثارگران سپاه علی بن ابی طالب (ع) استان در ادامه خاطر نشان کرد: با توجه به ظرفیت های موجود در حوزه کتاب و کتابخوانی در استان قم و همچنین ظرفیت مهم نهاد کتابخانه های عمومی در استان، امیدواریم بتوانیم در آینده ای نزدیک، بخش ویژه کتاب ایثار و شهادت را در یکی از کتابخانه های عمومی استان راه اندازی کنیم تا پژوهشگران بتوانند به آسانی به این منابع دسترسی داشته باشند و نسل جوان نیز بیش از پیش با فرهنگ ایثار و شهادت آشنا شوند.
 
سردار موحدی در پایان افزود: کتاب مادر و خمیرمایه است و قوی نوشته شود می تواند به عنوان مرجع در جهت تولیدات چند رسانه ای مورد استفاده قرار گیرد؛ کتاب میراث ماندگاری است که به وسیله آن می توان شهادت ها و رشادت های شهدای هشت سال دفاع مقدس را به نسل آینده منتقل کرد. ​
 
احمد طباطبایی نژاد، سرپرست سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری قم نیز در پایان این مراسم ابراز داشت: کار فرهنگی یک پازل است که کتاب، فیلم، سرود، پویش و... بخش های مختلف آن را تشکیل می دهند و همه این ابزار ها در کنار هم می توانند در ترویج فرهنگ شهادت موثر واقع شوند. در این مراسم همچنین از پویش کتابخوانی کتاب «امیرخط شکن» و نسخه بریل این کتاب نیز با حضور مسئولان استانی و جمعی از همرزمان شهید کلهری رونمایی شد.
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار